Vše začíná v samém srdci Anglie, v našem technickém centru ve Whitley a v testovacích prostorách společnosti Jaguar Land Rover v Gaydonu.
Kanceláře techniků, návrhářů a další budovy v Gaydonu zabírají plochu 380 akrů a pracuje v nich 2 500 odborníků. Mají zde k dispozici celou řadu moderních nástrojů včetně klimatických komor, které dokáží simulovat podmínky arktické zimy s –40º C i rozpálenou blízkovýchodní poušť o teplotě +55º C. Jsou zde také různá testovací zařízení motorů, převodovek, řazení nebo podvozků, kde prototypy nových dílů i kompletní sestavy absolvují během několika týdnů simulaci 10letého životního cyklu s 240 000 kilometrů jízdy, aniž by opustily území Británie.
Jaguar F-PACE – testování v klimatické komoře, Gaydon
Na speciálních Gaydonských testovacích tratích může vozidlo jezdit 24 hodin denně na čtyřproudém emisním okruhu, nebo je můžeme testovat v nejrůznějších silničních podmínkách na nízkorychlostním vytrvalostním okruhu, na štěrkovém okruhu rozvojového světa nebo na offroadové trati, kde zkoumáme hranice jeho výkonu a spolehlivosti.
Vytvořili jsme také moderní testovací zařízení v různých koutech světa – speciální lokality, kde naše prototypy nasbírají tisíce kilometrů v nejnáročnějším prostředí, abychom zajistili naprostou spolehlivost vozů Jaguar za všech okolností.
Neexistují těžší testy zimního počasí než v podmínkách švédského Arjeplogu a amerických International Falls, kde jsou vozidla za nejtužší zimy ponechána přes noc při teplotách až –40º C, a přesto musí druhý den spolehlivě nastartovat.
V suché arizonské poušti v okolí amerického města Phoenix testujeme limity našich vozů při teplotách až 50º C a za horkého počasí sledujeme jejich výkon, chlazení brzd i větrání v kabině. Barevné panely jsou zde tři roky ponechány na slunci, aby se ověřila jejich odolnost proti vyblednutí. Využíváme také horské silnice Denveru, kde testujeme motory a kalibraci převodovek ve vysoké nadmořské výšce.
Jaguar F-PACE – testování za extrémního počasí
„Nadmořská výška ovlivňuje spolupráci motoru a převodovky,“ říká Ged Pybus, senior manažer oddělení automatických převodových systémů. „Kolem Denveru jsou silnice ve výšce až 4 350 metrů, u Mexico City 2 250 metrů a v Číně, Indii a Jižní Americe až 4 700 metrů nad mořem. Kvůli řidšímu vzduchu se výkon motoru výrazně liší. Převodovka pak musí tuto odchylku rozpoznat a přizpůsobit se jí.“
Rozšířili jsme také naše testovací investice na Blízkém východě o dubajské zařízení v Al Barsha, kde jsou ideální podmínky pro testování modelů SUV na nejnáročnějších písečných dunách této planety.
Nejsou to jen extrémní teploty, co musí naše vozidla vydržet. Na 12,5kilometrovém vysokorychlostním ohrazeném oválu italského okruhu Nardò naše prototypy absolvují 35 000kilometrovou týdenní vytrvalostní jízdu při téměř maximálních rychlosti, kdy je na místních provozních tratích optimalizováno odpružení.
Skutečný test výkonu každého modelu Jaguar v reálném světě pak přichází na vyhlášené severní smyčce okruhu Nürburgring ve středním Německu. Automobily jsou z naší moderní továrny odesílány na takzvaný Test odolnosti nadšených řidičů – náročnou 8000kilometrovou jízdu 390 okruhů se 73 obtížnými zatáčkami a s převýšením 300 metrů v německých lesích Eifelu.
Říká se, že jeden 20,8 kilometrů dlouhý okruh ve vysoké rychlosti vydá za 140 kilometrů testování na klasických silnicích. Během testu tak vozidlo v několika týdnech ujede vzdálenost odpovídající 80 000 kilometrů.
„Nürburgring nabízí celou škálu různých příležitostí a jednotlivá kola lze vzájemně porovnávat,“ říká Phil Talboys, manažer testovacích operací pro Evropu. „Náš extrémní test odolnosti probíhá při téměř maximálním výkonu vozidla a dalece přesahuje vše, k čemu automobil většina řidičů využívá, tímto způsobem ale dokážeme spolehlivě zajistit odolnost finálního produktu.“
„I pro průměrného řidiče je tento test výhodný – z pohledu odolnosti a spolehlivosti vozidla i z pohledu ovládání. Pokud auto přežije Nürburgring, rozhodně obstojí i ve skutečném světě.“
DALŠÍ ČLÁNKY